اطلاعاتی که باید بدانید

اندروید چیست و از کجا آمده

اندروید Android )) نام سیستم‌عاملی است که گوگل برای تلفن همراه و لوح‌رایانه و هم اکنون برای تلویزیون نیز عرضه می‌نماید و با همکاری ده‌ها شرکت بر روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید قرار می‌دهد. اندروید بر پایهٔ هسته لینوکس ساخته شده‌است.


تاریخچه

در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ گوگل شرکت اندروید در پالو آلتوی کالیفرنیا را خرید. شرکت کوچک اندروید که توسط اندی روبین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد. اندی روبین مدیر ارشد اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شدتیم اندروید به رهبری روبین فعالیت خود را برای تولید پلتفرم موبایل مبتنی بر کرنل لینوکس آغاز کردند .

 ۹دسامبر ۲۰۰۸ چهارده عضو جدید از شرکت‌های صنعت تلفن همراه جهان به اتحادیه Open Handset Alliance پیوستند. در بین این نام‌ها باید به سامسونگ ، سونی ، HTC، اریکسون، توشیبا، اسوس، گارمین، هوآوی و آرم اشاره کرد. روند پیوستن شرکت‌های بزرگ به اتحادیه تا به امروز نیز ادامه داشته‌است و شرکت‌هایی چون ایسر، آلکاتل، لنوو، شارپ، فاکسکان، NEC، کیوسرا، NXP، ST-Ericsson، مارول، LG ،ZTE و دل نیز از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که به جمع پشتیبانی کنندگان اندروید پیوسته‌اند.


نسخه‌های اندروید تاریخچه نسخه‌های اندروید

نسخه

نام نسخه

ترجمهٔ فارسی
نام نسخه

تاریخ انتشار

۱٬۰

▬▬▬

▬▬▬

۲۳دسامبر ۲۰۰۸

۱٬۱

▬▬▬

▬▬▬

۹فوریه ۲۰۰۹

۱٬۵

«Cupcake»

«کیک فنجانی»

۳۰آوریل ۲۰۰۹

۱٬۶

«Donut»

«دونات»

۱۵سپتامبر ۲۰۰۹

۲٬۰و ۲٬۱

«Eclair»

«نان خامه‌ای»

۲۶اکتبر ۲۰۰۹

۲٬۲

«Froyo»

«ماست یخ‌زده»

۲۰می۲۰۱۰

۲٬۳

«Gingerbread»

«نان زنجبیلی»

۶دسامبر ۲۰۱۰

۳٬۰ - ۳٬۱و ۳٬۲

«Honeycomb»

«کندوی عسل»

۲۲فوریه ۲۰۱۱

۴٬۰

«Ice Cream Sandwich»

«بستنی حصیری»
(
در برخی منابع فارسی: ساندویج بستنی)

نوامبر ۲۰۱۱

۴٬۱و ۴٬۲

«Jelly Bean»

«آب‌نبات ژله‌ای»

جولای ۲۰۱۲ (نسخه ۴٬۱)
اکتبر ۲۰۱۲ (نسخه ۴٬۲)

 


سیاست های شرکت ها

 

یک گوشی اندرویدی تا چند سال کاربرد دارد ؟

همانطور که میدانید گوشی شما بعد از 2.5 سال دیگر کاربرد ندارد و تغریبا می شود به عنوان گوشی بدون سیستم عامل ! چون بازی ها و برنامه های جدید و لایو والپر ها روی نخسه قدیمی اندروید جواب نمیدن

این سیاست شرکت هاست برای فروش دستگاه های خود و سود آوری بیشتر !!!!!!

البته مهم ترین نکته این است که این حرف هایی که گفتم فقط و فقط برای گوشی هایی هست که

رده بالا هستند یعنی شما بین 700 تا 1000000$ پول میدی 2.5 سال گوشیتون کاربرد داره

اما این مقاله برای گوشی های رده پایین صداق نیست.

چون گوشی های رده پایین به اندازه گوشی های high End (پیشرفته ) ساپورت نمیشوند و اینو میدونید نهایتا تا تا 1.5 ساپورت میشوند.


نقش توسعه دهنده ها

 

 این دفعه کوکر ها و هکر ها وارد کار میشند و برای همان گوشی هایی که ساپورتشون قطع شده رام کاستوم و کوک شده میدن بیرون





تعریف کلی روند بروز رسانی

اگر صاحب یک دستگاه اندرویدی هستید ، در ابتدا باید براتون توضیح بدم که رام چیست

رام سوء استفاده از یک اصطلاح و یک نام مستعار است . تاکنون و در علم کامپیوتر ROM به Read-Only-Memory اطلاق میشد که به چیپ ستی گفته میشد که فقط قابلیت خواندن اطلاعات از روی آن وجو داشت در اندروید نزدیک ترین معنی به رام همان معنی Firmware است

 

در بورد  موبایل چند چیپ ROM وجود دارد ؛ یکی از آنها عهده دار کنترل مراحل بوت نرم افزار اندروید Firmware است

زمانی که در مورد نصب رام صحبت میشود ، این به موضوع

1-بازکردن قفل شرکت سازنده

2-آنلاک کردن Bootloader

3-اجرای اسکریپت مورد نظر برای دسترسی به فایل های سیستمی

4- پاک کردن پارتیشن های سیستم

5- بازنویسی پارتیشن ها سیستم

6- پورت نسخه اندروید مرتبط است که جایگزینی این موارد با موارد جدید است که باعث تغییر رفتار دستگاه های اندرویدی شما میشود .

سفارشی سازی Galaxsy sIII 

کاستوم رام ها

بعد از این یه جای واژه Custom ROM از واژه فارسی رام سفارشی استفاده میکنیم . رام سفارشی ، رامی است که تحت تغییرات بسیار زیاد و اندیشمندانه از یک رام اصلی بوجود آمده استگوگلسورس کدهای اندروید را به راحتی در دسترس هر کسی قرار داده است تا به راحتی بتوانند هر کاری که دوست دارند رو با اون انجام بدهند ، حالا افراد این سورس کدها را دریافت و برای خود شخصی سازی میکنند . آنها معمولا یک قابلیت کارآمد را به آن اضافه میکنند و یا آن را به کمک ارتقاءدهنده ها و موارد اضافی آن را بازنویسی میکنند .پس میتوان گفت رام های سفارشی گاهی دارای کدهای سفارشی شده برای عملکرد درست ، سریع تر و بهتر اندروید میباشند و البته این موارد در برگیرنده صفحه اصلی ، سرویس های اجرائی در پشت پرده اندروید و نرم افزارهای اصلی نیز میباشد.

 

 

بسیاری از متخصصان نرم افزار در کنار هم جمع میشوند تا بهترین رام ها عرضه کنند. یکی از محبوبترین رام های سفارشی CyanogenMod است که در حال حاضر بیشتر از 70 نوع دستگاه را پشتیبانی میکند، AOKP یکی دیگر از این رام های سفارشی است که یک را رام بسیار سبک اما با قابلیت شخصی سازی بسیار زیادی میباشد ، Android Revolution یک رام سفارشی بسیار سنگین است که فوکوس طراحی آن بر روی ضاهری زیبا میباشد . تنها به خاطر اینکه این رام های سفارشی توسط مردم عادی طراحی شده اند و نه توسط مختصصان HTC و سامسونگ که پول زیادی دریافت میکنند ،بدین معنی نیست که نصب این رام ها از ریسک بالایی برخوردار است و آنها پر از باگ هستنددر بعضی از موارد چیزهایی که توسط مردم عادی طراحی میشوند تا ده برابر بهتر هستند . بعضی از محاسن آنها چرخه تولید کوتاه ، میتوان برنامه های بیستری در آنها قرار داد و هر کسی که ایده داشته باشد میتواند آن را به راحتی با سازندگان در میان بگذارد .

AOKP یکی از بهترین هاست . د که شما در تغییر چهره رام چقدر قابلیت هایی بالایی در اختیار دارید . تغییر تمام موارد در Notification Bar از قبیل Navbar, Clock و battery-charge-level قابل تغییر هستند .

 

برخی از رام های سفارشی

اگر رام اصلی گوشیتون یعنی رامی که از طرف HTC و سامسونگ و ... بر روی گوشی شما نصب است ؛ شما رو راضی نمیکنه در دنیای امروز این سه گروه بهترین سازندگان رام سفارشی هستند .

 

§         CyanogenMOD : قابلیت اصلی این رام داشتن سرعت و حداقل موارد لازم برای دستگاه شماست .

§         AOKP : رامهایی با محبوبیت بالا که به صورت فوق العاده ای رو به افزایش هستند . آنها در حال حاضر دستگاه های زیادی را پشتیبانی نمیکنند اما ارزش یک نگاه را دارند .

§         Android Revolution HD : بهترین رام ها در مورد شکل ظاهری ؛ برای دیدن لیست دستگاه های پشتیبانی شده به پائین صفحه لینک شده بروید ؛ بیستر دستگاه های HTC ، Asus Transformer و Galaxy Nexus هم هستند.

§         و ...

محاسن اصلی داشتن رام سفارشی بروی دستگاه چیست ؟

انتشار سرموعد

به جای آنکه ماه ها منتظر یک رام جدید برای اضافه شدن یکسری قابلیت جدید باشید از طرف کارخانه سازنده گوشی خود باشید . سازندگان رام سفارشی میتوانند آن قابلیت ها را در عرض چند هفته و یا چند روز برای شما عرضه کنند . بروز نگه داشتن در تمام قابلیت هایی که اندروید در آنها توانایی دارد چیزی است که با رام های سفارشی بهتر به آن دست پیدا میکنید .

تبادل با سهولت

اگر گوشی خود را روت کرده باشید و یک بار که این رام ها را نصب کنید از دفعات بعد به راحتی میتونید از آپدیت های آنها استفاده کنید . اگر بخواهید حتی میتوانید به رام اصلی که کارخانه سازنده عرضه کرده بگردید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد